Jezioro Kambalne latem i zimą

774099_original

Tak wygląda jezioro latem. Moją chatkę dostrzeżecie tuż przy lewym skraju zdjęcia. Pagórki porośnięte są karłowatymi sosnami i olchami, pomiędzy nimi znajdują się trawiaste polanki.

Trochę danych z przewodników. Jezioro Kambalne położone jest na wysokości 304 m n.p.m. Jego długość wynosi 2,4 km, średnia szerokość — 0,9 km, powierzchnia — 2,15 km², średnia głębokość — 4 m, maksymalna głębokość — 15 m.

Jezioro posiada jeden duży dopływ: rzekę Kambalną Górną (ros. Верхняя Камбальная).
Po prawej widoczne jest źródło rzeki Kambalnej. Długość rzeki do jej ujścia do Morza Ochockiego wynosi 20 km. To właśnie tą rzeką przypływają na tarło z Morza Ochockiego do Jeziora Kambalnego tysiące łososi. Rzeka jest płytka, dogodna do połowu ryb, dlatego niedźwiedzie mają tu prawdziwą ucztę.

774192_original

A tak wyglądała dziś moja chatka, stojąca nad brzegiem Jeziora Kambalnego. Obecnie pokryte jest ono grubą warstwą śniegu. Zarośla karłowatych drzew też są schowane pod śniegiem. Ma się wrażenie czystej i gładkiej przestrzeni. Przez pierwszy tydzień nie byłem w stanie nabrać wody w jeziorze, musiałem jeździć z kanistrami do oddalonego o pięć kilometrów pierwszego wolnego od lodu miejsca na rzece Kambalnej albo topić śnieg. Wodę stosunkowo blisko domu pomogła mi znaleźć wydra. Idąc po jej tropach, natknąłem się na lukę w lodzie w ujściu małego potoku wpadającego do jeziora. Teraz mam do wody niecały kilometr.

774515_original
774905_original

Skomentuj

