Czym się zajmowałem trzydzieści lat temu?

537256_original

Pokażę dzisiaj kilka zdjęć z mojej przeszłości, z lat osiemdziesiątych. Mieszkałem wówczas w Briańskim Lesie, w miejscu dzisiejszego Rezerwatu „Briański Las”. Na zdjęciu powyżej widnieje leśniczowka Staroje Jamnoje (ros. Старое Ямное), w której wychowały się moje starsze dzieci; jest kwiecień, maksymalny poziom wód roztopowych. W 1983 i 1987 roku w czasie wiosennych roztopów woda podtopiła dom. Od tamtej pory już nigdy tak wysoko się nie podniosła.

537511_originalŻyjąc w lesie, trzeba było prowadzić gospodarstwo naturalne. Nawet jeśli się miało pieniądze (pracowałem jako nauczyciel w sąsiedniej wsi, a nieco później — jako leśnik), nie było w czym wybierać w wiejskich sklepach: chleb, alkohol, konserwy rybne, tanie cukierki. Nie uwierzycie, ale banany po raz pierwszy zobaczyłem i skosztowałem około trzydziestki, kiedy zacząłem jeździć do Moskwy w sprawach rezerwatu :)

537781_originalŚwieżego mleka od krowy zawsze było pod dostatkiem. Za to siano trzeba było kosić niemal przez całe lato: dla krowy i dla konia.

538233_originalZ bratem Nikołajem podczas sianokosów. Bardzo mi pomagał razem z ojcem w prowadzeniu gospodarstwa.

538605_originalJedyny środek transportu, którym można się było przemieszczać po błotnistych bezdrożach wokół domu. Objazd razem z ojcem.

538055_originalO pełnym wydarzeń życiu w leśnej osadzie napisałem kiedyś dokumentalną opowieść.  Ukazywała się w częściach w różnych publikacjach, ale nigdy w całości. Rękopis kurzył się w szufladzie biurka przez jakieś dwadzieścia lat, zanim trafił w ręce wydawcy Tatiany Kormier — to właśnie ona zmusiła mnie do pracy nad książką „Moi kamczaccy przyjaciele”. I teraz znowu mnie zmusza, w związku z czym skanuję stare negatywy i wyblakłe slajdy do przyszłej książki, nad którą będę pracował już w drodze na Kamczatkę. Oczywiście książka nie będzie opowiadać tylko o tym, jak prowadziłem gospodarstwo, ale także o moich sąsiadach z Briańskiego Lasu, o przyrodzie środkowoeuropejskiej części Rosji, o tym, jak zamienić marzenie w rzeczywistość.

One comment

Skomentuj

