Śladami starego Hokusaia

Bear and Kronotsky Volcano

W latach trzydziestych XIX wieku japoński artysta Katsushika Hokusai stworzył 36 barwnych drzeworytów przedstawiających wulkan Fudżi — świętą górę Japończyków. Hokusai — niczym fotograf posługujący się różnymi obiektywami: od teleobiektywu po szerokokątny — pokazał Fudżijamę w różnorodnych ujęciach, z rozmaitymi scenkami na pierwszym planie.

Hokusai i jego wulkan przypomnieli mi się, kiedy po raz pierwszy zobaczyłem Kronocką Sopkę, lecąc helikopterem nad Pacyfikiem. Było to w 1993 roku — wówczas po raz pierwszy, w związku z obowiązkami służbowymi, znalazłem się na parę dni na Kamczatce. Helikopter przelatywał wprawdzie nad dziesiątkami innych czynnych i wygasłych wulkanów, jednak to właśnie Kronocka Sopka zdobyła moje serce; to jej wtedy obiecałem, że bezwzględnie wrócę do niej, tym razem na długo; to ona najczęściej pojawia się w moich kamczackich snach. Jednym słowem… diabli nadali zakochiwanie się w wulkanie… A obietnicę daną wulkanowi spełniłem :) Nawet przez okrągły rok mieszkałem u jego podnóża, nad brzegiem rzeki Kronockiej, uwieczniając na zdjęciu piękno tego wulkanu każdego dnia, kiedy wyłaniał się zza chmur lub mgły.

Nawiasem mówiąc, pod tagiem „wulkan Kronocka Sopka” można znaleźć na moim blogu kilkadziesiąt zdjęć tego wulkanu, zrobionych o różnej porze dnia i w czasie różnej pogody, albo też dowiedzieć się czegoś więcej o nim. W przeciwieństwie jednak do drzeworytów Hokusaia na moich zdjęciach na pierwszym planie przedstawieni są nie ludzie i ich domy, lecz dziewicza przyroda i dzikie zwierzęta. Mam nadzieję, że będę mógł rozwijać dalej temat Kronockiej Sopki. Bardzo chciałbym zorganizować wystawę poświęconą temu wulkanowi i stworzyć o nim album.

Na zdjęciu: widok na Kronocką Sopkę od strony ujścia rzeki Tichaja (ros. Тихая) w sierpniu.

Skomentuj

