Południe, gdzie nie ma lata…

0007qtdz

Widniejąca na zdjęciu latarnia morska znajduje się na południowym krańcu Kamczatki — na przylądku Łopatka. Lato jest tu tylko kalendarzowe…

Według synoptyków lato klimatyczne to okres, w którym średnie dobowe temperatury przekraczają +10°C. Przylądek Łopatka znajduje się na tej samej szerokości geograficznej co przykładowo Saratów, Woroneż, Kijów, Bruksela i Londyn, ale pod względem największej ilości dni z brzydką pogodą zajmuje drugie miejsce na świecie, tuż za przylądkiem Horn. Średnie dobowe temperatury na przylądku Łopatka nawet w najbardziej ciepłym okresie (który przypada tu na sierpień) nie przekraczają +10°C. A wszystko przez to, że wąski — zaledwie kilkukilometrowy — przylądek rozdziela wody Pacyfiku i Morza Ochockiego, w związku z czym nad przylądkiem nieustannie ścierają się masy powietrza.

W okolicach przylądka też nie jest ciepło. W lipcu 2009 roku znalazłem się w miejscu położonym czterdzieści kilometrów na północ od Łopatki — nad Jeziorem Kambalnym, nie mając ze sobą zimowych ubrań. Nacierpiałem się tam w czasie nocnych przymrozków, walcząc z zimnem w cienkim śpiworze. Rzeka Kambalna przez setki metrów płynęła pod płatami śniegu. A rzeką pod płatami śniegu zmierzały na tarło łososie. Niedźwiedzie z kolei kryły się w śnieżnych jaskiniach, wydrążonych przez rzekę w płatach śniegu, i polowały tam na ryby. Miałem wrażenie, że znalazłem się w odległej epoce lodowcowej i spotykam niedźwiedzie jaskiniowe. Podczas obserwacji zwierząt musiałem przez długie godziny stać w gumowcach na śniegu — namarzłem się wtedy, w lipcu, zupełnie jak w środku zimy. Pamiętam, że marzył mi się wówczas ciepły Briański Las. Wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma!

0007ryt2

Niedźwiedź jaskiniowy.

0007sy7p

W tym miejscu rzeka wpływa pod zalegający płat śniegu.

Skomentuj

