Moja ulubiona pora w ciągu doby

0005f2ps

Przedświt to moja ulubiona pora w ciągu doby. Jest to czas spotkań z nocnymi zwierzętami, udającymi się na dzienny odpoczynek, to pora budzenia się zwierząt aktywnych w ciągu dnia. W pamięci mam mnóstwo takich przedrannych godzin: to w świetle księżyca, to w deszczu, z jego niepowtarzalnym urokiem szumu kropel, to mroźnych, z krzepiącym chrzęstem śniegu pod stopami…

Ponad dwadzieścia lat temu pracowałem jako nauczyciel w wiejskiej szkole, mieszkałem zaś w leśnej osadzie, na terytorium przyszłego Rezerwatu „Briański Las”, położonej w odległości dziesięciu kilometrów od miejsca mojej pracy. Każdego ranka, bez względu na pogodę, musiałem wychodzić o szóstej rano, aby dotrzeć na dziewiątą na lekcje. Od tamtej pory zawsze wstaję przed wschodem słońca. W tamtych odległych czasach miałem do dyspozycji, w najlepszym wypadku, enerdowski film fotograficzny ORWOCHROM o czułości 50 ISO  i mogłem jedynie pomarzyć o fotografowaniu zwierząt w przedrannych godzinach. Czasy się jednak zmieniły: współczesne pełnoklatkowe Nikony pozwalają zwiększać czułość do 100 000 ISO, dzięki czemu można fotografować zwierzęta w skąpym świetle księżyca. A obiektywy jasne jeszcze dodatkowo ułatwiają zadanie. Najczęściej posługuję się standardowym obiektywem 50 mm f1/4.

Przedświt to także wspaniała pora, aby fotografować krajobraz wraz z naszym naturalnym satelitą. Słabe światło schowanego jeszcze za horyzontem słońca równoważy blask księżyca i wychodzą wówczas niezwykle harmonijne zdjęcia.

Poszczęściło mi się, że jestem „skowronkiem”. Co w takim razie mają zrobić „sowy”? Fotografować po zachodzie słońca! Powyższe uwagi mają zastosowanie także w przypadku wieczornego zmroku.

Fox family at rest ‘åìüß ëèñ îòäûõàåò ëóííîé íî÷üþ íåçàäîëãî ïåð

Lisia para w czasie odpoczynku.

Fox on a moonlit night

Lis w blasku księżyca.

Early morning encounter ‚ñòðå÷à íà ðàññâåòå

Spotkanie tuż przed wschodem słońca.

0005pdd6

Przedranny Wulkan Kraszeninnikowa (ros. вулкан Крашенинникова).

Moonrise ‚îñõîä ëóíû íàä †åëåçíîäîðîæíûì õðåáòîì ⠊ðîíîöêîì çà

Księżyc wyrasta zza pasma górskiego Żeleznodorożnyj chriebiet (ros. Железнодорожный хребет) w Rezerwacie Kronockim.

Bryansk Forest at dawn

Briański Las w przedrannej mgle.

Navlya River at dawn

Briański Las tuż przed wschodem słońca.

Skomentuj

