Rzeczne rozlewiska

0003txgt

Każdego ranka mój sąsiad Nikołaj Bałachonow, zwany we wsi Bałyką, przychodzi pod mój dom, żeby popatrzeć na rozlewisko rzeki Nierussa. Wskutek nieumiarkowanej radości podczas niedawnych świąt Nikołaj mocno kuleje i musi podpierać się kijem. Rozlewisko nie podoba mu się, oczekiwał, że będzie większe — w końcu ostatniej zimy spadło mnóstwo śniegu, jakiego nie znało wcześniej moje pokolenie. Zgadzam się z Bałyką, tym bardziej, że mój dom znajduje się na najwyższym we wsi miejscu. Jednak nocne przymrozki i brak deszczu w czasie tajania śniegu utrzymały wylew rzeki na średnim dla tych obszarów poziomie. Niemniej wieś na tydzień zamieniła się w wyspę. Obecnie droga jest już widoczna i każdego ranka jeżdżę na kredowe urwiska Desny, aby sfotografować wschód słońca nad tamtejszym pięciokilometrowym rozlewiskiem. Do urwisk w linii prostej jest 20 km, ale wiosną w linii prostej tylko wrony latają. Samochodem w jedną stronę wychodzi ponad 100 km drogi. Codziennie wracam bez sukcesu, gdyż za każdym razem o świcie słońce skryte jest pod szarą mgiełką. Dopiero za czwartym razem udało mi się wymęczyć poniższą panoramę. A dziś nie pojechałem nad Desnę i zostałem ukarany: wschód słońca był zachwycająco czysty. Trzeba próbować dalej, rezultat na razie nie zadowala.

0003wq38

Zachwycam się tym miejscem od dziecka. Wówczas rozlewisko Desny przypominało czyste morze. Ale w ciągu ostatnich dwudziestu lat nie kosi się już łąk zalewowych. Do tego we wsiach pojawił się gaz ziemny, co sprawiło, że przestano wyrąbywać na opał rosnące na obszarze zalewowym zarośla wierzbowe. Dlatego obecnie rozlewisko najeżone jest krzewami i młodymi drzewami, nie przypomina już morza.

0003xzft

A oto najbliższe okolice mojej wsi o cichym, mglistym poranku.

0003zzah

Granice zalewowej części Rezerwatu „Briański Las” znalazły się pod wodą. Norka przepływa wiosenne jezioro.

Mirrored oaks

W zalewowej dąbrowie.

0004115t

Trwa teraz pełnia kwitnienia sasanki otwartej.

000421e3

Bociany żyjące nieopodal mojego domu bez ustanku remontują swoje gniazdo.

Skomentuj

